
221

CHAPTER 9

Uyghur Newspapers in Republican China: 
The Emergence of Mass Media in Xinjiang

Joshua L. Freeman

In the first half of the 1930s, a number of independent experiments in native-language 
publishing were carried out in Xinjiang’s Turkic-speaking communities. In Ili, 
Chöchäk (Tarbaghatai), Kashgar and Aqsu, newspapers printed in the local vernacular 
quickly found purchase among an expanding literate population. Despite the success 
of these publishing initiatives, they were soon overtaken by political events. In the 
mid-1930s, Xinjiang warlord Sheng Shicai aligned his new government with the 
USSR and began constructing a Soviet-style administration in the province, complete 
with Stalinist cultural policies. As Sheng tightened his control over the province, the 
Xinjiang state gradually absorbed all four independent newspapers, integrating them 
into a growing network of state-controlled print media. Over the next decade, this 
state publishing system produced a steadily increasing volume of periodicals and 
books in Uyghur, a language and national category that the provincial government, 
following Soviet policy, officially recognized in 1935. This was no gradual evolution 
from manuscript culture to mass printing, as charted by historians of print culture in 
the West. Soviet ideology and precedent, which the Sheng administration largely 
adopted, called for bringing Uyghur print culture to full maturity as quickly as 
possible, in order to put Uyghurs on the fast track to socialist modernity.
 This chapter charts the rise and fall of Xinjiang’s independent press in the 
1930s, and provides an analysis of the Xinjiang state press over the subsequent 
decade. The narrative will conclude in the mid-1940s, when centralized state control 
over Xinjiang’s print media slackened, and multiple voices once more emerged in 
the province’s publications. In addition to tracing the development of Uyghur-
language publishing in Republican-era Xinjiang, the chapter will draw on a plethora 
of sources to shed light on the reception of Uyghur newspapers in the 1930s and 
1940s, and the reading practices through which the newspapers were encountered. It 
will be argued that Uyghur publications in late Republican Xinjiang were widely 
read, at least in many parts of the province, and that their influence on local culture 

* Special thanks are due the anonymous reviewer of this piece, whose comments and 
suggestions have been most helpful.



FREEMAN222

and self-perception was likely substantial. Indeed, the emergence of modern Uyghur 
identity can hardly be understood outside the context of an expanding native-
language print culture in the mid-20th century. By reconstructing the early days of 
Uyghur-language mass printing in Xinjiang, this chapter will lay the groundwork for 
understanding how mass media helped shape public opinion and identity in the 
emerging Uyghur nation.

1. Early Newspapers in Xinjiang

In 1910, the reformist currents precipitating the Xinhai Revolution reached Xinjiang’s 
Ili region, in the far northwest corner of the Qing Empire. As the empire stumbled 
and ultimately collapsed, and the shape of its successor state remained uncertain, 
reform-minded soldiers and officials in Ili experimented with a form of mass 
communication previously unknown in the region: newspapers. In 1910, the 
Chinese-language Ili Vernacular News (Yili Baihua Bao 伊犂白話報) began 
publication, with a sister paper called Ili Prefecture News (Ilä Wilāyitining Giziti) 
printed by mimeograph in handwritten Turkic (Some sources also mention Manchu 
and Mongol editions.). Both papers were obliged to close in late 1911 amidst the 
headwinds of Xinhai, but a successor paper known as New Bulletin (Xin Bao 新報) 
began printing in early 1912. The following year, as Xinjiang’s new governor Yang 
Zengxin outmaneuvered Ili’s rebellious officers and brought the region back under 
provincial control, New Bulletin was shuttered as well, and newspaper publishing in 
Ili ceased for the time being.1

 Not long after suppressing newspaper publishing in Ili, Yang established his 
own newspaper in Xinjiang’s capital, Ürümchi (then known in Chinese as Dihua 迪
化). Printed only in Chinese, and published every few days on a somewhat irregular 
basis, Xinjiang News (Xinjiang Gongbao 新疆公報) concerned itself mostly with 
state proclamations and bureaucratic affairs, and seems not to have made a deep 
impression beyond the province’s thin stratum of Chinese-speaking officialdom. In 
1928, after Governor Yang was assassinated under mysterious circumstances, he 
was succeeded by his protégé Jin Shuren. In comparison to the deeply conservative 
Yang, Jin was something of a reformer, and within a year he had replaced Yang’s 
modest state bulletin with two new Chinese-language periodicals: a thick monthly 
devoted to official announcements (Xinjiang Sheng Zhengfu Gongbao 新疆省政府

1 On the Chinese language Yili Baihua Bao, Xinjiang Gongbao, and Tianshan Ribao, this 
section primarily follows C. Wei and L. Ai, “Jiefang qian Xinjiang baoxue shi zongshu.” Xiyu 

yanjiu 4 (2005): 79–111. On the Turkic-language Ili Prefecture News, see T. Zerdin, “Ilida 
gezitning barliqqa kelishi wä u besip ötkän musapä.” Ili däryasi 2 (1995): 86–96; M. Erzin, 
“‘Ili wilayiti geziti’ häqqidä.” Kitab munbiri 3 (2012): 29–31, 50.



UYGHUR NEWSPAPERS IN REPUBLICAN CHINA 223

公報) and a newspaper called the Tianshan Daily (Tianshan Ribao 天山日報). The 
Daily published national and international news, mostly reprinted from other papers 
and typically rather stale by press time, as well as more up-to-date provincial news 
from its own sources. Poetry and other literary works appeared on the back page. 
The newspaper was published six days a week, and paid subscriptions were available 
by mail.
 Despite its limitations, the stated mission of the Tianshan Daily was to 
“enlighten the people,” and the paper was Xinjiang’s first provincial-level periodical 
intended for a popular audience. Yet although the Daily’s founding documents 
mention an edition of the paper to be printed in the “Turban” (Chan 纏) language—
i.e., the language of the province’s Turkic Muslim agriculturalists, then known in 
official parlance as Chanmin 纏民 or Chantou 纏頭, meaning “turban-wearers”—no 
Turkic-language issues of the newspaper have come to light.2 For its first few years, 
then, the Daily seems to have been printed only in Chinese, a language spoken at the 
time by perhaps five to ten percent of Xinjiang’s population, and read by even less. 
For the Ürümchi-based state to communicate directly with the province’s Turkic 
majority, Turkic-language mass printing and mass literacy would be needed. Both 
would come to Xinjiang with startling rapidity in the mid-1930s.3

 Yang Zengxin had governed Xinjiang from 1912 to 1928 largely by maintaining 
the administrative structures and policies of the late Qing. His successor Jin Shuren, 
while hardly a radical, instituted a number of new policies that departed from Yang’s 
status quo and upset the delicate post-Qing balance of power in the province. Jin’s 
decision to abolish the hereditary monarchy in the oasis of Qumul (Hami) in eastern 
Xinjiang, and to redistribute land in the oasis to Han settlers from Gansu, sparked a 
rebellion that spread quickly across the province. One oasis after another slipped 
from the Ürümchi government’s grasp, until in 1933 the capital itself was threatened 
by rebel troops. With inner China split between warring factions and increasingly 
menaced by an expansionist Japanese Empire, no help for Jin’s beleaguered regime 
was forthcoming from Beijing. As rebel armies closed in on Ürümchi, a charismatic 
young officer named Sheng Shicai successfully led government troops in defense of 
the city. In April 1933, Jin, having lost the confidence of Xinjiang’s civil and military 

2 Wei and Ai “Jiefang qian”: 82–83.
3 Some secondary sources mention a Uyghur-language (or proto-Uyghur) newspaper called 
Ang (Consciousness), said to have been established in Kashgar in 1918. If this paper was 
printed, however, it left few traces. Yengi Ḥayāt, a newspaper published in Kashgar in the 
1930s, averred that “in previous years, having fallen behind the whole world in all respects, 
our Xinjiang (Eastern Turkistan)… had in this 20th-century culture utterly lacked newspaper 
publishing.” Given that the head editor of Yengi Ḥayāt was the same Qutluq Haji Shewqi 
usually mentioned as the publisher of Ang, this would seem to call the existence of the earlier 
newspaper into question. “Shingjāng mäṭbu’āti.” Yengi Ḥayāt, 13 May 1935: 2. Qutluq Haji 
Shewqi is mentioned as the publisher of Ang in B. Liu and I. Utuq, eds. Uyghur ädäbiyati 
tarikhi 3 (Beijing: Millätlär näshriyati, 2006): 278–9.



FREEMAN224

officials, was removed from office by a coup and replaced by Sheng. For the next 
decade, Sheng would be the central political actor in the province.
 With Ürümchi in turmoil, Turkic Muslim revolutionaries in southern Xinjiang 
took advantage of the breakdown in provincial authority and declared the 
establishment of an Eastern Turkistan Republic, centered around the southwestern 
city of Kashgar.4 Founded in November 1933, the republic lasted only a few months, 
but left a deep impression in local consciousness—not least because the intellectuals 
associated with the short-lived state also founded a longer-lasting institution: 
Kashgar’s first newspaper. Printed under various mastheads—Eastern Turkistan Life 
(Sharqiy Turkistān Ḥayāti), Free Turkistan (Ärkin Turkistān), and eventually New 
Life (Yengi Ḥayāt)—the newspaper was established in July 1933, several months 
before the republic was founded.5 Printed weekly at first, the paper began appearing 
twice a week in its second year. Despite chronic difficulties in enforcing timely 
payment of subscription fees, the newspaper’s print run rose from nearly a thousand 
in late 1934 to over two thousand by summer 1936. The paper’s growth coincided 
with the expansion of Kashgar’s Turkic-language school system, and interest in New 
Life seems to have been substantial in Kashgar and beyond. By fall 1935 the 
newspaper’s masthead noted that a postal fee would be charged to subscribers in 
other cities.6

 The early 1930s also saw a revival of newspaper publishing in Ili, where the 
province’s first Turkic-language papers had been printed two decades before. 
Although details remain somewhat sketchy, sources concur that Ili River Newspaper 
(Ili Däryasi Giziti) was up and running in Ghulja, Ili’s largest city, by 1932, after 
earlier efforts to publish the paper had been less successful. The eminent dramaturge 
Zunun Qadir, who grew up in Ili and published his first work in Ili River Newspaper, 
recalled that the paper would be passed around with great interest in its early years, 
and that lines would form outside the newspaper office on printing days.7

4 The best English-language treatment of this historical episode is Y. Shinmen, “The Eastern 
Turkistan Republic (1933–1934) in Historical Perspective.” in Islam in Politics in Russia and 
Central Asia (Early Eighteenth to Late Twentieth Centuries), eds. S. Dudoignon and H. 
Komatsu (London: Kegan Paul), 2001: 133–64.
5 For more on the newspaper’s background, see E. Naby, “Political and Cultural Forces 
among the Uighurs: The Struggle for Change—1930s.” The American Asian Review 5.2 
(1987): 98–111.
6 Yengi Ḥayāt, 7 Nov. 1935. Copies were clearly circulating in northern Xinjiang; articles 
from New Life were reprinted in the Chöchäk paper Our Voice (see below) in the mid-1930s, 
and letters from correspondents across the province appeared regularly in New Life’s pages. 
Print runs were sometimes listed on New Life’s masthead.
7 Zerdin, “Ilida gezitning barliqqa kelishi”; M. Tokhsunup and Z. Tahir, “1950-yilidin burun 
Ilida chiqqan gezitlär toghrisida.” in Ili tarikh materiyalliri (1–5), ed. Siyasiy Kengäsh Ili 
Qazaq aptonom oblastliq komitetining tarikh materiyallar komiteti (Ghulja: Ili Jinshing soda 
chäklik mäs’uliyät shirkiti, 2009): 528–39.



UYGHUR NEWSPAPERS IN REPUBLICAN CHINA 225

 The establishment and popularity of Ili River Newspaper were closely linked 
to Ili’s position as the primary entry point for Russian and subsequently Soviet 
influence in the province. This was true not only because Ili’s publishers imported 
much of their printing equipment from the USSR. In the 1920s and early 1930s, 
Soviet influence was a major factor in the substantial expansion of primary education 
in Ili’s Muslim community, education which sometimes bore a distinctly Russian or 
Tatar flavor. Ili’s new schools, like those in Kashgar, helped generate a stronger 
demand for printed material; and as in Kashgar, publishing and education were 
deeply intertwined, with the same presses printing both newspapers and textbooks.
 Not long after newspapers were established in Ili and Kashgar, Our Voice 
(Bizning Tāwush) began publication in Chöchäk, a border town in northwestern 
Xinjiang where Soviet influence was also substantial. The masthead of Our Voice 
listed the newspaper’s founding date as 21 May 1934, though some sources suggest 
a predecessor to the paper may have been published earlier. The four-page newspaper 
was published each Friday, with print runs fluctuating between 400 and 600. Within 
a few months of the newspaper’s founding, the masthead began to list separate prices 
for subscribers in other towns, suggesting a significant readership beyond Chöchäk.8 
Like some other parts of northwestern Xinjiang, Chöchäk had large Uyghur and 
Kazakh populations as well as a sprinkling of Tatars, and Our Voice was printed in a 
compromise between Uyghur and neighboring Turkic languages, with occasional 
articles printed in (and specified as) Kazakh.9

 The creation of Our Voice was closely connected to the Society for the 
Promotion of Education (Nashr-i Ma’ārif Jäm’iyäti), a Chöchäk organization 
founded on local initiative—and without government permission—in summer 1933, 
a few months after Sheng Shicai took power. In fall of that year the Society, having 
collected money from education-minded locals, opened a teacher training class in 
Chöchäk and ordered printing presses from the USSR. New schools opened quickly, 
and by the end of 1935 were serving over a thousand pupils.10 Textbooks for the new 
schools—sometimes written in the same Turkic lingua franca as the newspapers— 
were printed on the Our Voice press, and lesson plans were serialized in the 
newspaper.11

8 Indeed, the paper was read as far away as Nanjing, where translations from Our Voice were 
occasionally published in the Guomindang-affiliated Chini Turkistān Āwāzi; e.g., Women de 
sheng (tr. Aisha), “Sa’erte ne, Weiwu’er ne?” Chini Turkistān Āwāzi 1.6 (Dec. 1934): 29–30.
9 For more on Chöchäk’s inter-Turkic lingua franca, see T. Tashbayef, “Chöchäk ortaq tili 
toghrisida.” Shinjang täzkirichiliki 2 (2001): 57–62.
10 “Nashr-i ma’ārif jäm’iyätining ḥisābi.” Bizning Tāwush, 20 Dec. 1935: 2.
11 An example from one of these serialized lesson plans is Chüwächäk ‘Nashr-i ma’ārif,’ 
“Ibtidā’iy ikkinchi sinif üchün.” Bizning Tāwush, 25 Oct. 1935: 2. Textbooks for sale are 
advertised in “I’lānlār.” Bizning Tāwush, 3 May 1935: 4. See below image for the cover of one 
of the textbooks printed in the Chöchäk lingua franca by Our Voice.



FREEMAN226

 Chöchäk’s Society for the Promotion of Knowledge doubtless drew inspiration 
from similar associations in Russian (and later Soviet) Central Asia, where Muslim 
reformers had spent decades working to build an education system that drew on 
Western knowledge and methods while retaining local control and some degree of 
Islamic content. As in Chöchäk, these associations often relied in large part on 
private contributions for their funding, and tended to combine educational and 
publishing initiatives.12 Reformists in Russian and Soviet Central Asia regarded 
newspapers as a key element of their modernizing efforts, and their enthusiastic 
rhetoric on the social role of newspapers was frequently echoed by their counterparts 
in Xinjiang.13 This was part of a broader rhetorical resemblance between Xinjiang’s 
Muslim reformers and their counterparts to the east and west. The metaphor of an 
“awakening” people, for example, was as perennially popular in Xinjiang as it was 
in Russian Central Asia and inner China.14

 In late 1935, Our Voice reported that “another comrade” had set up shop to the 
south, where the Aqsu County Education Office’s publishing section had established 
the Aqsu News (Aqsu Uchuri) in October of that year.15 Aqsu News was initially 
published in a weekly run of fifteen copies, each handwritten on two single-sided 
pages and intended for display on a wall—a popular format then in the USSR, and 
in Xinjiang in subsequent years.16 Within a year, the newspaper had acquired a small 
printing press, and was flourishing under editor Ermiya Effendi, better known today 
as the poet Nimshehit.17 While no surviving issues of this newspaper have yet come 
to light, Our Voice reported that Aqsu News included articles on scholarship and 
literature, religion and society, history and current events, while New Life declared 

12 The very name of the Chöchäk society directly recalled one of the organizations set up in 
early Soviet Turkistan, the Nashri Maorif. A. Khalid, Making Uzbekistan: Nation, Empire, 
and Revolution in the Early USSR (Ithaca: Cornell University Press, 2015): 148–9. See also 
A. Khalid, The Politics of Muslim Cultural Reform: Jadidism in Central Asia (Berkeley: 
University of California Press, 1998): 117–27. The title Our Voice, too, was anticipated by a 
short-lived Tatar-language newspaper published in 1917 by the All-Russian Muslim Military 
Council. M. Mukhariamov, Oktiabr’ i natsional’nyi vopros v Tatarii: Oktiabr’ 1917–Iiul 1918 
(Kazan: Tatarskoe knizhnoe izdatel’stvo, 1958), 74–81.
13 E.g., “Ijtimā’iy ishlerimiz ḥeqinde.” Bizning Tāwush, 3 Jan. 1936: 1. Similar rhetoric 
appeared frequently in all of Xinjiang’s contemporary newspapers.
14 Khalid, The Politics of Muslim Cultural Reform: 124; J. Fitzgerald, Awakening China: 
Politics, Culture, and Class in the Nationalist Revolution (Stanford: Stanford University 
Press, 1996). Abdukhaliq Uyghur’s poem “Awaken,” written during the high tide of local 
educational reformism in Republican Xinjiang, remains popular in Uyghur communities to 
this day. See A. Uyghur, Achil (Ürümchi: Shinjang khälq näshriyati, 2008): 23–4.
15 “Yänä bir yoldāsh.” Bizning Tāwush, 13 Dec. 1935: 2.
16 On wall newspapers in the USSR, see P. Kenez, The Birth of the Propaganda State: Soviet 
Methods of Mass Mobilization, 1917–1929 (Cambridge: Cambridge University Press, 1985): 
237–9.
17 Yengi Ḥayāt, “Aqsudā yengi bir räfiq.” Yengi Ḥayāt, 1 Nov. 1936: 2.



UYGHUR NEWSPAPERS IN REPUBLICAN CHINA 227

Figure 9. 1. 2nd-Grade Arithmetic Textbook Printed on Our Voice Press in 
2000 Copies, 1936.



FREEMAN228

that it was “apparent from reading [Aqsu News] that the work of education and 
learning is progressing vigorously in Aqsu.”18 
 In the first half of the 1930s, then, independent local efforts had established 
Uyghur-language (or quasi-Uyghur) newspapers in at least four of Xinjiang’s cities, 
from Chöchäk in the north to Kashgar in the south. The second half of the 1930s 
would see an explosion of Uyghur-language publishing in Xinjiang, as the provincial 
government began to involve itself directly in Uyghur mass culture. While a small 
number of Uyghur writers and intellectuals attained vast cultural power and cachet 
during this rapid state-directed expansion of print culture in Xinjiang, the 
government’s new interest in mass printing would soon undermine independent 
outlets like the four described above.

2. Sheng’s Revolution and the Birth of the Xinjiang Gazette

Under Sheng Shicai, Xinjiang’s government carried out an unprecedented 
realignment of state-society relations. Soon after seizing the reins of power from Jin 
Shuren, Sheng struck a fateful bargain with the USSR. The Soviets would rescue 
Sheng’s besieged government in Ürümchi if he would cooperate with them in 
remaking the province along Soviet lines, and allow the USSR to extract the 
province’s natural resources. With the provincial government’s military position 
deteriorating by the day, and the Chinese central government preoccupied with the 
threat from Japan and communist insurgents, Sheng had little choice but to accept 
the terms of Stalin’s bailout. In late 1933 and early 1934, Soviet planes strafed rebel 
positions around Ürümchi, and continued Soviet support allowed Sheng’s forces to 
regain control of the province—though for the next few years Kashgar maintained 
some level of autonomy, while Khotan remained beyond the provincial government’s 
reach. By the mid-1930s, Soviet advisors and specialists were pouring into the 
province, where they assisted Sheng in setting up a Stalinist state, complete with 
secret police and Soviet-style official culture. Working in concert with these Soviet 
advisors as well as local intellectuals and activists across the province, Sheng’s 
government instituted a program of native-language education, mass culture and 
popular mobilization that would permanently reshape life in Xinjiang.
 One of Xinjiang’s most significant imports from the USSR in this period was 
Soviet nationality policy. In the 1920s, the small Xinjiang émigré community in 
Soviet Central Asia had received state recognition as the Uyghur ethnic group; in 

18 “Yänä bir yoldāsh”; Yengi Ḥayāt, “Aqsudā yengi bir räfiq.” For recollections of Aqsu News 
from several individuals involved with the paper in the mid-1930s, see I. Äsqiri, ed. 
“Azadliqtin ilgiri Shinjangning här qaysi jaylirida näshir qilin’ghan gezit-jurnallar toghrisida 
äslimilär.” Shinjang tarikh materiyalliri 32 (1992): 147–81.



UYGHUR NEWSPAPERS IN REPUBLICAN CHINA 229

1935, this category was officially applied in Xinjiang as well, with some modifications. 
(Notably, the Uyghurs of the Ili region were demarcated separately as Taranchis.)19 
Soviet doctrine held that mass literacy and native-tongue education were prerequisites 
for a pre-national people’s evolution into a modern nation; and once a populace was 
literate, the Stalinist state saw print as an ideal medium for propaganda and social 
control.20 Publishing in Uyghur and other local languages was thus a priority of early 
Soviet advisors in Xinjiang.21 Following the USSR’s established model, they set up 
shop in the provincial capital, and began building outward.
 One of the central institutions of Sheng’s Xinjiang was an extensive network 
of Enlightenment Associations (Uy. Aqartish Uyushmasi, Ch. Cujinhui 促進會), 
province-wide cultural organizations set up on the basis of ethnicity and deeply 
involved in education and publishing.22 Among the first acts of the Uyghur 
Enlightenment Association was the establishment of a Uyghur-language newspaper 
in Ürümchi, intended to serve as the Association’s official print organ. A number of 
Uyghur and Tatar intellectuals from Xinjiang and the USSR were placed in charge 
of the newspaper, which printed its first issue on 25 January 1935. Meshür Roziev, a 
Soviet agent who operated in mid-1930s Xinjiang under the nom de guerre Mansur 
Effendi, played a key role. Among the many hats he wore during his time in Xinjiang, 
one was Vice Chair of the Uyghur Enlightenment Association, and Roziev served as 
head editor of the new newspaper for much of its first couple years of publication.23

 The newspaper tried on several names, including New Xinjiang (Yengi 
Shinjang) and Xinjiang Uyghur Gazette (Shinjang Uyghur Geziti), before settling 

19 The definitive work on the development of the Uyghur national concept in the USSR is D. 
Brophy, Uyghur Nation: Reform and Revolution on the Russia-China Frontier (Cambridge: 
Harvard University Press, 2016).
20 For a detailed study of Stalinism as reflected in Russian-language newspaper publishing, 
see J. Brooks, Thank You, Comrade Stalin!: Soviet Public Culture from Revolution to Cold 
War (Princeton, NJ: Princeton University Press, 2000).
21 What follows will be an account of Uyghur-language print culture in Xinjiang during the 
Sheng era. Comparable developments took place in Kazakh and Mongol print culture in the 
province during the same period, and deserve separate treatment elsewhere. 
22 On the Uyghur Enlightenment Association, see H. Zuo, Xinjiang Weiwu’er wenhua 
cujinhui yanjiu (MA thesis, Xinjiang daxue, 2005).
23 M. Roziev, Uyghur ziminida: küresh tarikhidin yadname (Almaty: self-published, 2007): 
41–64; M. Rozi, “‘Shinjang geziti’ning täräqqiyat tarikhidin qisqichä äslimä.” Shinjang tarikh 
materiyalliri 23 (1987): 350–77. While Roziev played a major role in setting editorial policy 
for the newspaper and published extensively in its pages, he did not always oversee day-to-
day operations, due to his sundry responsibilities and frequent travel. When Zunun Qadir 
brought one of his poems to the Ürümchi offices of the Xinjiang Gazette in 1936, he found 
himself unable to publish it; chief editor Mansur Effendi (Roziev’s alias), whose signature he 
needed, was nowhere to be found. Z. Qadir, Zunun Qadir äsärliri (Ürümchi: Shinjang khälq 
näshriyati, 1992): 623–4.



FREEMAN230

finally on Xinjiang Gazette (Shing Jāng Geziti).24 The paper was initially published 
weekly, in mimeographed print runs of a few hundred copies.25 Within months, new 
machinery and personnel arrived from Ili and Chöchäk, where Uyghur-language 
publishing had deeper roots; later, more equipment and experts were brought in from 
the Soviet Union, where Uyghur newspapers had been printed since the 1920s.26 The 
print quality and circulation of the Xinjiang Gazette increased rapidly, and before 
long the paper began appearing twice a week. The newspaper enjoyed an impressive 
influx of talent, including some of the province’s best-known literati and most 
experienced editors, as well as some of the first Uyghur students to return to Xinjiang 
from study in the USSR.27 Contemporary sources place the Gazette’s semiweekly 
print run at 2,300 or 4,300 in 1937; 4,200 in 1938; and around 10,000 in 1940.28 
Local branches of the Gazette, discussed in detail below, reached thousands more.
 From the mid-1930s through the mid-1940s, the Xinjiang Gazette was also 
one of the province’s more significant book publishers—taking its branch presses 
into account, perhaps the most significant. In 1940 alone, the Gazette’s press printed 
well over half a million books in Chinese, Uyghur, Kazakh and Russian.29 Propaganda 
imperatives guided some of this printing, with Uyghur translations of Governor 
Sheng’s speeches and writings printed voluminously as books and pamphlets by the 
Gazette print shop, often after having been serialized in the Gazette and its branch 
papers.30 The Gazette also serialized Meshür Roziev’s pseudonymous publications 
and reprinted them in booklet form.31 Loyal service to the Sheng administration 

24 For simplicity’s sake, I will refer to the newspaper in the body of the text simply as the 
Xinjiang Gazette, regardless of its official name at a given point in time.
25 In his memoir, Roziev gives higher figures for the circulation of the early Xinjiang Gazette 
than those in most contemporary and subsequent accounts. Roziev, Uyghur ziminida: 56–8; 
cf. “Ijtima’iy ishlirimiz heqqide.” Bizning Tāwush, 3 Jan 1936: 1; Yengi Ḥayāt Idāräsi, “Gizite 
oqughuchilirimizghe!” Yengi Ḥayāt 22 Feb. 1937: 4; Rozi, “Qisqichä äslimä.”
26 M. Erzin, Uyghur Sovet metbuatining tarikhi (Almaty: Qazaqstan, 1980).
27 Roziev, Uyghur ziminida, 51–8; Rozi, “Qisqichä äslimä.”
28 The 2,300 figure for 1937 is from Xinjiang Weiwu’er zizhiqu difangzhi bianzuan 
weiyuanhui and “Xinjiang tongzhi: Baoye zhi” bianzuan weiyuanhui, Xinjiang tongzi: Baoye 
zhi (Ürümchi: Xinjang renmin chubanshe, 2009): 293; the 4,300 figure for 1937 is from a 
Chinese journalist who worked at the paper in the 1930s: D. Zhou, Xinjiang shi nian (mss, 
1948): 51–2. The 1938 statistic is from J. Chen, Xinjiang niaokan (Chongqing: Jian zhong 
chubanshe, 1943): 106. The 1940 statistic is from S. Bai, “Yi nian lai yinshua shiye de fazhan.” 
Fandi zhanxian 5.4 (1941): 40–3.
29 Bai, “Yi nian lai”: 42.
30 E.g., Shing Shi Säy, Urumchidä otkuzulgän 2nchi yilliq “7nchi Iyul” khāṭirä yighinidā 
dāhimiz Dubän Jānāblirining sozligän nuṭuqi (Ürümchi: Shing Jāng olkuluk gäzit khānä 
mäṭbä’äsi, 1939); Shing Shi Säy, Hökümät āldidiki muhim wäẓifilär (Ürümchi: Xinjiang 
wenhua shudian, 1939). (The latter book was distributed by Xinjiang wenhua shudian, but 
printed on the Xinjiang Gazette press.)
31 ʿAbdullā Dāmollā Muḥammad Ḥāji and Manṣūr Effendi, Jahān’girlik wa Shing Jāng dä 
millät mäs’läsi (Ürümchi: Shing Jang Uyghur giziti mäṭbä’äsi, 1936); Manṣūr Effendi, Shing 



UYGHUR NEWSPAPERS IN REPUBLICAN CHINA 231

seems to have been highly correlated with book publication; one of Sheng’s most 
prominent clerical supporters, ‘Abd al-Ghafur Damolla, was honored with a 
posthumous volume after his murder in 1936.32 As the printing capacities of the press 
improved, the first Xinjiang Provincial Women’s Assembly, led by Sheng’s wife Qiu 
Yufang 邱毓芳, published their proceedings in hard-bound Gazette volumes in 
1942.33

 Propaganda was far from the only focus of book publishing, however. Many, 
perhaps most, of the books published by the Gazette were textbooks for use in 
Xinjiang’s schools.34 Almost from the time of its founding, then, the Gazette played 
a key role in book publishing and news distribution, and was poised to remold 
Uyghur mass culture and deeply influence public opinion. Clearly, this was an 
institution any autocrat would find most useful.

3. Centralization and Control

In 1936, Sheng’s administration removed the Xinjiang Uyghur Gazette (as it was 
then known) from the purview of the Uyghur Enlightenment Association and merged 
it with the Chinese-language Xinjiang Gazette (formerly the Tianshan Daily), under 
the direct control of the governor’s office and the provincial government.35 This was 
one in a series of steps Sheng took to monopolize control of publishing in Xinjiang.36 
Unlike the preceding Yang and Jin administrations, Sheng’s government would 
prove very much a patron of Uyghur-language publishing, in keeping with the nation 
building doctrine of Sheng’s Soviet patrons. Given his appreciation for the power of 
the press, however, Sheng was little inclined to permit local actors to exercise that 
power without the supervision of his trusted lieutenants. Not long after he took 
office, Sheng began dispatching these lieutenants to key sites of independent 
publishing around the province, with the aim of centralizing Xinjiang’s press around 
the capital like spokes on a wheel.
 In August 1934, a new official arrived to take charge of the Ili region: Sheng’s 

Jāng dä millät mäs’läsi (Ürümchi: Shing Jang Uyghur gizit khānäsi, 1936). 
32 ʿAbd al-Ghafur Dāmollā, Dāmollā ‘Abd al-Ghafur ibn ‘Abd Allāh al-Kāshghäri ning äsiri 
dur (Ürümchi: Shing Jāng Uyghur gezit khānäsi, 1936).
33 Qurultāy täshwiqāt bölümi, Shing Jāng olkuluk birinchi nobätlik khotun-qiz wäkilälär 
qurultāyining khātirä däftäri (Ürümchi: Shing Jāng gizit idāräsi, 1942).
34 This primary school reader was typical: Shing Jāng mädäniy ālāqä uyushmisi, Oqush 

kitābi: 3-kitāb: bāshlān’ghuch mäktäplär uchun (Ürümchi: Shing Jāng gäzit mäṭbä’äsi, 
1940).
35 Xinjiang ribao she zhi ban, Xinjiang ribao she zhi (1949–1990) (Ürümchi: Xinjiang ribao 
she, 2005): 15.
36 P. Qadiri, Ölkä tārīkhi (Altay nashriyāti, 1948): 101–2.



FREEMAN232

father-in-law, Qiu Zongjun 邱宗浚. For decades a hotbed of underground 
organizations and rebellion, Ili would now be under the watchful eye of a man with 
intimate ties to Xinjiang’s new ruler. Within a couple months of Qiu’s arrival in Ili, 
the well-equipped print shop of the Ili River Newspaper was obliged to start printing 
the Ili Xinjiang Gazette (Ili Shingjāng Gäzitäsi) as well, thus marking the 
establishment of the provincial newspaper’s official Ili branch. With the resources of 
the state fully behind the Ili Xinjiang Gazette, Ili River Newspaper was soon squeezed 
out of the market, and ceased printing by the end of 1935. The content of Ili’s new 
newspaper mostly overlapped with that of its predecessor, but the chain of command 
now stretched back to Ürümchi.37 At the same time, a number of experienced editors 
and managers at Ili River Newspaper were summoned to the capital to take up 
leading posts at the new provincial paper—a transfer of talent that had the effect of 
weakening local autonomy in Ili’s newspaper business, even as it provided the 
relocated Ili intellectuals a unique opportunity to shape the emerging Uyghur mass 
culture in Xinjiang.
 Kashgar was a tougher nut to crack. Since 1934, the city and its environs had 
been governed in an uneasy coalition between the provincial government and a local 
Uyghur faction loyal to Mahmud Muhiti, commander of the Kashgar garrison. After 
the demise of Kashgar’s Eastern Turkistan Republic, Commander Muhiti and his 
troops had set up shop in the city, where Muhiti’s prestige was considerable. Sheng, 
unsurprisingly, saw Muhiti’s quasi-state as a threat to his own authority in Kashgar, 
but Muhiti’s sizable garrison placed a military solution beyond Sheng’s reach for the 
time being.38 In the ensuing stalemate, city government was divided between 
Muhiti’s loyalists and Sheng’s appointees, while Muhiti allies among the literati 
were ascendant in the predominantly Uyghur city’s cultural and intellectual life. The 
newspaper New Life, which in 1933–4 had been house organ of the Eastern Turkistan 
Republic, soon came to be closely associated with Muhiti’s faction. Sheng’s 
administration, conscious of the newspaper’s role in shaping Kashgar public opinion, 
did not like what it saw. To ensure that the ideology and policies of the Ürümchi 
government would remain unchallenged in the press, Sheng needed to curb the 
independence of New Life, and he needed to do it with cajoling and browbeating 
rather than military force. He had just the man for the job.
 Soviet agent Meshür Roziev, alias Mansur Effendi, one of the Xinjiang 
Gazette’s founding editors and a prolific writer, was well known throughout Xinjiang 

37 H. Lai, Yili shidi wenji (Hong Kong: Yinhe chubanshe, 2005): 55; Yili Hasake zizhizhou 
difang zhi bianzuan weiyuanhui, ed. Yili Hasake zizhizhou zhi (Ürümchi: Xinjiang renmin 
chubanshe, 2004): 864–5; Zerdin, “Ilida gezitning barliqqa kelishi.” The founding date of the 
Ili Xinjiang Gazette, 10 Oct. 1934, was noted on the masthead of subsequent issues.
38 On the complexities of Mahmud Muhiti’s tenure in and eventual flight from Kashgar, see 
A. Forbes, Warlords and Muslims in Chinese Central Asia: A Political History of Republican 
Sinkiang 1911–1949 (Cambridge: Cambridge University Press, 1986): 137–44.



UYGHUR NEWSPAPERS IN REPUBLICAN CHINA 233

by early 1936, when Sheng sent Roziev and several other high-ranking officials on 
an inspection tour of southern Xinjiang.39 Making their way through the oasis cities 
and towns of the Tarim Basin, Roziev and the other members of the Southern 
Xinjiang Inspection Team (Nanjiang shicha tuan 南疆視察團) spent much of their 
time berating local officials who had failed to fully implement Sheng’s Six Great 
Policies in their communities. Roziev, seasoned in Soviet-style exhortative 
management, usually played bad cop. After a whirlwind tour of mass meetings and 
private interviews across central and southwestern Xinjiang, the Investigation Team 
arrived in Kashgar for their most delicate assignment.
 Soon after entering the city, Roziev made the acquaintance of Qutluq Haji 
Shewqi, long-time chief editor of New Life, whom he soon sized up as an enemy of 
Marxism-Leninism and a “standard-bearer of pan-Islamism and pan-Turkism.”40 
Wasting no time, on his second day in Kashgar, Roziev paid a visit to Mahmud 
Muhiti’s barracks. After a strained but respectful conversation on general political 
topics, Roziev broached to Muhiti the subject of Kashgar’s feisty local newspaper. 
“Why does New Life refrain from promoting the government’s Six Policies program? 
It didn’t even report our arrival in the district. Why?” Muhiti responded curtly that 
Roziev could ask the editor. Roziev, shifting from the ultra-polite second-person 
pronoun sili to the merely polite siz, got down to brass tacks. “Your Honor has his 
finger in every pot; you are the leader,” he declared, implying that Muhiti was 
responsible for the newspaper’s content. Muhiti replied that he and his comrades had 
shed blood for their people’s liberation, and were entitled to care for the people’s 
welfare as they saw fit: “You were not involved in the revolution, so how dare you 
assume to tell us what to do?” Switching back to the respectful sili, Roziev inquired 
about New Life’s editor: “What sort of man is the honorable Qutluq Haji Shewqi? I 
hear he is your close associate, a loyal ally.” Muhiti heaped praise on the editor, but 
Roziev was unimpressed. The meeting ended inconclusively.
 Not long after, Roziev and Muhiti both attended a meeting in Kashgar to 
discuss the affairs of the local Enlightenment Association, which unlike its 
counterparts in other cities functioned largely independently of the provincial 
government and was closely linked to Muhiti’s faction.41 Roziev proposed that the 
Association turn over responsibility for its finances to the government, and that the 
Association—as well as its publishing enterprises, including New Life—thereby 
submit to Ürümchi’s jurisdiction. Muhiti, unsurprisingly, registered strong opposition 
to the idea—though given New Life’s constant financial woes, the offer of government 
funding might have seemed attractive to some.42 In the end, Roziev and his colleagues 

39 Roziev provides a detailed account of this journey in his memoir, Uyghur ziminida.
40 Roziev, Uyghur ziminida: 226–40.
41 Qadiri, Ölkä tārīkhi: 106.
42 By early 1937, New Life reported that the Xinjiang state was paying the lion’s share of its 



FREEMAN234

were unable to bring Kashgar’s Enlightenment Association to heel, but did manage 
to install Sheng’s ally Lang Daoheng 郎道衡 as executive of New Life, while Qutluq 
Haji Shewqi retained his post as head editor. Lang was from Sheng’s hometown, and 
they had studied together in Japan—personal ties which for the time being protected 
him from Sheng’s overarching suspicion.43

 Soon after, in June 1936, New Life announced that it would henceforth straddle 
the Ürümchi-Kashgar fault line by serving simultaneously as “an official newspaper 
of the government as well as the print organ of the [Kashgar] Uyghur Enlightenment 
Association.”44 The newspaper’s masthead changed immediately to reflect this. 
Later in the year, the Ürümchi government bought New Life a Soviet printing press 
with a Uyghur typeface closer to the style used in Xinjiang’s other papers, and 
ordered the construction of a new office for the newspaper next to Kashgar’s civil 
administration complex.45 New Life, which had relied since its inception on a printing 
press run by Swedish missionaries in Kashgar, was thereby brought into bureaucratic 
and typographic conformity with the Xinjiang Gazette’s other branches.
 Even as these turf battles raged behind closed doors, the appearance of calm 
was maintained in public. Roziev, in a speech at a large festival in Kashgar, took 
pains to praise Mahmud Muhiti and his allies, and to stress their common cause with 
the Ürümchi government. A few months later, after the newspaper had set up shop in 
its new building next to the local government offices, Muhiti publicly congratulated 
the paper and thanked “Xinjiang’s pro-culture and pro-development government” 
for its role in purchasing the new printing press.46

 This tense coexistence lasted about a year. New Life continued to be printed 
under its old title, even while its editors now answered—at least in theory—to the 
Xinjiang Gazette head office in Ürümchi. Lang Daoheng recalled that the affairs of 
the paper continued relatively unchanged under his management. “The paper’s 
content was still the same old New Life content. Furthermore, the Xinjiang Gazette 
head office had no lines of communication with the branch office [in Kashgar], and 
no press releases or editorial directives were provided; the branch office had to fend 
for itself.”47 Toward the end of 1936 the newspaper did make efforts to embrace a 

expenses. Yengi Ḥayāt Idāräsi, “Gizitä oqughuchilirimizghä!” Yengi Ḥayāt, 22 Feb. 1937: 4.
43 Lang was one of the “Ten Big Experts” that Sheng Shicai invited to Xinjiang from inner 
China; his own account of his career in Xinjiang is given in Lang Daoheng, “‘Shi da boshi’ 
xiao zhuan” “十大博士” 小传. Wulumuqi wenshi ziliao 1 (Ürümchi: Xinjiang qinnian 
chubanshe, 1982): 83–96.
44 Idārä, “Bildurush.” Yengi Ḥayāt, 1 Jun. 1936: 4.
45 Āqārtu uyushmä bāshliqi Ḥāji ʿAbdallāh, “Mubāräk bolsun.” Yengi Ḥayāt, 20 Aug. 1936: 
1; Idārä, “Kāshghärdä yengi mäṭbä’ä khānämiz ichildi.” Yengi Ḥayāt, 20 Aug. 1936: 1.
46 “Manṣur Effendining nuṭuqi.” Yengi Ḥayāt, 16 April 1936: 2; Sijāng: Maḥmud Muḥiṭi, 
“Yengi mäṭbä’ä mubaräk bolsun.” Yengi Ḥayāt, 27 Aug. 1936: 1.
47 Lang, 1980. “‘Xinjiang ribao’ de pianduan.” Xinjiang wenshi ziliao xuanji 6 (Ürümchi: 
Xinjiang renmin chubanshe, 1980): 174–8.



UYGHUR NEWSPAPERS IN REPUBLICAN CHINA 235

Soviet-style “correspondent” model of journalism, wherein local activist-reporters 
would write in to the paper on topics dictated partially by the political climate. (A 
New Life correspondent’s duties would include “recording the ill intentions of bad 
people who oppose the government’s policies.”)48 The paper’s overall content and 
editorial line, however, shifted only gradually, and Qutluq Haji Shewqi stayed on as 
chief editor.49 Events finally came to a head in spring 1937, when increasing pressure 
from Sheng caused Mahmud Muhiti to flee to India and touched off a new uprising 
in Kashgar. As Soviet warplanes entered Xinjiang at the Ürümchi government’s 
request and bombed rebel targets across the south, Sheng extended Stalin’s Great 
Purge to the province’s intellectuals. By the end of the year, southern Xinjiang was 
firmly under Ürümchi’s control, and Qutluq Haji Shewqi had been arrested and 
executed.50

 Chöchäk’s newspaper Our Voice also put up a fight. In early 1936, a branch of 
the Xinjiang Gazette was established in Chöchäk, where it printed editions in both 
Uyghur and Chinese and took orders directly from the head office in Ürümchi.51 The 
Uyghur edition of the Chöchäk Xinjiang Gazette was printed on the Our Voice press, 
at least in its early months, and for a time the two papers seem to have competed for 
readership.52 Niyaz Ishaqi, prominent local educator and long-time editor of Our 

Voice, managed to stay in business for a while, but was ultimately forced to shutter 
his paper. One source has him subsequently working as an editor at the new Chöchäk 
Xinjiang Gazette.53 Before long, though, he too was caught up in the unfolding 
purge, and multiple sources report that he was arrested in 1937 and killed in Sheng’s 

48 Gizitä Idāräsi, “Shingjāng Kāshgher gizitä shö’bä idāräsining mukhbirliqi uchun tokhtātqān 
qarārnāmä.” Yengi Ḥayāt, 29 Oct. 1936: 2. On the role of worker and peasant correspondents 
in Soviet journalism and society, see Kenez, Birth of the Propaganda State, 233–7.
49 The carefully balanced roles for Ürümchi and Kashgar appointees, as well as the increased 
involvement of the state in local publishing and intellectual life, was underlined once more in 
March 1937 when Lang Daoheng and Qutluq Haji Shewqi were confirmed as co-chairs of 
Kashgar’s Propaganda Department (Uy. Täshwiqāt bölümi, Ch. Xuanchuan bu 宣傳部). The 
department had sections devoted to translation, literature and publishing. “Kāshghärdä 4nji 
ayning 12sidä bolādurghān nemāyishghe täyyārgärlik qilmāq uchun shenjāng yāmulidā 3nji 
ayning 9nji kuni sā’ät 3dä mäjlis ichilib här bölümlärgä tobändäkichä bāshliq wä ä’ẓālär 
sāylāndi.” Yengi Ḥayāt, 15 Mar. 1937: 2.
50 Liu and Utug, Uyghur ädäbiyati tarikhi 3: 278–82.
51 Tacheng shi difang zhi bianzuan weiyuanhui, ed. Tacheng shi zhi (Ürümchi: Xinjiang 
renmin chubanshe, 1995): 602–4.
52 The only 1936 issue of the Tacheng Xinjiang Gazette that has yet come to light lists its 
publisher as “‘Bizning Tāwush’ bāsmākhānäsi.” See Chüwāchäk Tārbāghātāy khäwärliri, 12 
April 1936, held at Stanford University Library.
53 S. Äzizi, Ömür dastani (eslime 1): zulum zindanlirida (Beijing: Millätlär näshriyati, 1990), 
470. Äzizi reports that when he arrived in Chöchäk in December 1937 to take up work at the 
Chöchäk Xinjiang Gazette, Niyaz Isaqi (sic) was working at the paper as assistant head editor.



FREEMAN236

prisons.54 Our Voice gave way to Ürümchi’s voice.
 Aqsu News did not fare much better. While detailed contemporary accounts 
are lacking, individuals who had been involved with the paper later recalled that the 
head editor was arrested by Sheng’s police, and his mimeograph confiscated. Some 
local intellectuals managed to revive the paper for a short time, but in 1937 they 
threw in the towel, and their leader left Aqsu. Around the same time, the Aqsu branch 
of the Xinjiang Gazette was founded, reportedly employing some of Aqsu News’ 
former writers, and housed—much like its Kashgar counterpart—in the local civil 
administration complex.55 With the Aqsu News supplanted by the Aqsu branch of the 
provincial Gazette, the final vestiges of genuinely autonomous publishing in Xinjiang 
had been brought under the watchful eye of Sheng’s rapidly Stalinizing administration.
 Things were changing in Ürümchi as well. In October 1937, Sheng called a 
mass public meeting to announce the uncovering of a conspiracy to overthrow 
Xinjiang’s government, backed by an unlikely alliance of Japanese imperialists, 
Uzbek nationalists and Trotskyists. Arrest warrants fell thick and fast, as officials 
and intellectuals across the province were ensnared in the widening net. With rival 
power centers in Kashgar and Khotan neutralized, Sheng moved to further consolidate 
his authority by removing many of the individuals who had helped establish his 
regime. The purge reached deep into the Xinjiang Gazette offices, in Ürümchi as 
well as in the local branches elsewhere in the province. Even Meshür Roziev, then 
vice chair of the provincial Gazette and one of Sheng’s most influential Soviet 
advisors, was imprisoned and eventually repatriated to the USSR.56 New Life chief 
Lang Daoheng was recalled from Kashgar to Ürümchi, placed in charge of a textbook 
editing and translation office, and unceremoniously jailed a month later—old school 
ties to Sheng notwithstanding. Lang was finally released in 1942, whereupon he 
once again took up a post at the provincial Gazette in Ürümchi.57

 Others were not so lucky. The bloody winter of 1937–8 claimed the lives of 
numerous Xinjiang officials and literati, including some of the province’s most 
prominent Uyghur writers and intellectuals. Hamit Hakimi, who had worked as a 
translator and editor at Chöchäk’s Our Voice before taking up a job at the Xinjiang 
Gazette in Ürümchi, was among the many casualties of Sheng’s first purge.58 Amidst 
the fear and the indiscriminate denunciations, it counted for little that Hakimi, one of 

54 Äsqiri, “Azadliqtin ilgiri”: 148; T. Taxibayefu, “Tacheng diqu jiefang qian chuban shi 
jianjie.” in Zhongguo renmin zhengzhi xieshang huiyi, Yili Hasake zizhizhou weiyuanhui and 
Wenshi ziliao weiyuanhui, ed., Yili wenshi ziliao hedingben (6–10 ji) (Yining: Jinsheng 
jingmao youxian ziren gongsi, 2009): 276–82.
55 Äsqiri, “Azadliqtin ilgiri”: 162–5; Xinjiang Weiwu’er zizhigu, Baoye zhi: 56; see also 
Qadiri, Ölkä tārīkhi: 101–2.
56 Zhou, Xinjiang shi nian: 79–82; Roziev, Uyghur ziminida: 319–45.
57 Lang, “Shi da boshi”: 94.
58 Liu and Utug, Uyghur ädäbiyati tarikhi 3: 389–90.



UYGHUR NEWSPAPERS IN REPUBLICAN CHINA 237

relatively few bilingual writers in 1930s Xinjiang, had played an indispensable role 
as translator of Sheng’s speeches and other works.59

 Yet the Xinjiang Gazette continued to flourish. The USSR provided up-to-date 
printing technology as well as technical personnel, and a Soviet engineer designed a 
new and much larger building for the flagship paper in Ürümchi, with construction 
completed in 1939. Other equipment and personnel arrived from inner China. One 
perpetual problem was the inadequate supply of newsprint, with one writer observing 
in 1941 that paper production remained the most significant problem in Xinjiang’s 
publishing industry. For a time the USSR provided newsprint for Xinjiang’s papers, 
though in the mid-1940s—when Soviet aid was no longer forthcoming—visitors to 
the Gazette reported that the print shop was using a horse-powered paper mill.60 
Particularly after Sheng’s purges began, the paper was sometimes short of staff; but 
this problem was partially alleviated when a number of Chinese Communist Party 
members arrived in Xinjiang from Yan’an at Sheng’s invitation, with some of them 
filling vacant posts at the Gazette’s central and branch offices.61 Even more 
significantly, the expansion of Uyghur-language schooling in the province, 
particularly in Ili, had helped create a deep bench of talent for the newspaper to draw 
on by the late 1930s. This younger generation was well versed in the political and 
cultural idiom of Sheng-era Xinjiang, as well as the more vernacular form of written 
Uyghur that was increasingly standard in the province’s publications.
 The total circulation of the Xinjiang Gazette newspapers expanded throughout 
this turbulent period. In the early 1940s, the provincial Gazette, previously a semi-
weekly publication, began printing every other day, with a print run that stayed 
steady at around 5,000 per issue.62 Meanwhile, the print runs of the Gazette’s branch 
newspapers continued to grow. Having displaced Chöchäk’s Our Voice, the state-
supported Chöchäk Xinjiang Gazette soon achieved a weekly print run substantially 

59 Among others, these included Sheng’s political manifesto, Hokumät āldidiki muhim 
wäẓifilär (cited above).
60 Bai, “Yi nian lai”; X. Liu, “Kang Ri zhanzheng shiqi de ‘Xinjiang ribao’.” Wulumuqi 
wenshi ziliao 11 (1986): 1–18; Qadiri, Ölkä tarikhi: 159.
61 While the emphasis given these CCP agents in PRC historiography has been 
disproportionate, they did play an undeniable role in the functioning and development of the 
Gazette between 1938 and 1942. Zhong gong Xinjiang Weiwu’er zizhiqu weiyuanhui dangshi 
gongzuo weiyuanhui, ed. Kang Ri zhanzheng shiqi Zhongguo gongchandang ren zai Xinjiang 
ribao she de huodong (Ürümchi: Xinjiang renmin chubanshe, 1993).
62 Total yearly distribution figures for the Ürümchi Xinjiang Gazette seem to have remained 
relatively constant from 1940 through 1943, with the circulation per issue falling somewhat 
after 1940 as the number of issues per week increased. Compare the total 1940 figures given 
by Bai Shan with the figures for the subsequent three years cited in H. Yang, Minguo Xinjiang 
xinwen shiye yanjiu (MA Diss., Xinjiang daxue, 2006): 18; Liu, “Kang Ri zhanzheng”: 11–2; 
and Y. Zan, “Cong shubao shiye de fazhan kan kang ri zhanzheng shiqi Wulumuqi de minzu 
guanxi,” Wulumuqi wenshi ziliao 10: 65–8.



FREEMAN238

exceeding Our Voice at its peak.63 The Aqsu branch of the Xinjiang Gazette, whose 
independent predecessor Aqsu News had in 1935 been circulated in fifteen 
handwritten copies a week, had by 1940 achieved a weekly mimeographed print run 
of about 1,500 copies.64 In 1939, the Xinjiang Gazette opened a branch in Khotan, 
perhaps the first Uyghur-language newspaper to be published in any quantity in this 
major population center, and by early 1942 the Khotan Xinjiang Gazette was 
published weekly in a print run of over 5,000.65

 Yet despite the impressive expansion of Xinjiang’s Uyghur-language print 
culture during this period, the question of the papers’ actual readership and influence 
inevitably arises. Following the Sheng administration’s successful centralization of 
publishing in the province, Xinjiang’s newspapers were by the late 1930s fully 
controlled and subsidized by the state. Given the administration’s emphasis on 
controlling and expanding these newspapers, it is clear that the Ürümchi government 
(and likely also its Soviet patrons) saw them as a medium with potentially broad 
readership and influence. Even so, if newspaper publishing in Sheng’s Xinjiang was 
driven by state policy and ideology rather than reader demand, the mass printing of 
papers cannot be assumed to imply the mass reading of papers. In the early Soviet 
Union, newspaper print runs were sometimes increased without a corresponding rise 
in reader demand, in order to satisfy political imperatives from the center and justify 
increased state subsidies. Coercion was utilized at times to increase the subscriber 
base for Soviet papers, and unsold copies piled up in distribution offices.66 The 
historiography of reading in Republican-era Xinjiang cannot draw on contemporary 
readership studies of the sort carried out by sociologists in the early USSR, or on 
fieldwork investigations like those of early Maoist China. Indirect evidence, 
however, will enable us to draw some conclusions about Uyghur newspapers’ 
readership.

4. Lost Puppies and Stolen Stamps

In May 1941, a five-month-old shepherd puppy with pointy ears got lost near the 
Prefectural Hospital in Ili. A few days later, the dog’s owner placed a notice in the Ili 
Xinjiang Gazette, offering a reward to anyone who could find the dog, which 
answered to the name “Zund.”67 Notices and advertisements of this sort appeared 

63 Zhou, Xinjiang shi nian: 51–2.
64 The print run for most issues in this period was listed on the masthead.
65 Äsqiri, “Azadliqtin ilgiri”: 173–81; Wei and Ai, “Jiefang qian Xinjiang baoxue shi”: 86. 
For the print run, see the masthead of Khotän Shingjāng Giziti, 12 Jan. 1942.
66 M. Lenoe, “NEP Newspapers and the Origins of Soviet Information Rationing.” The 

Russian Review 62.4 (1963): 614–36.
67 Unsigned ad, Ili Shingjāng Giziti, 14 May 1941: 4.



UYGHUR NEWSPAPERS IN REPUBLICAN CHINA 239

frequently in the local editions of the Xinjiang Gazette in the decade following 
Sheng’s ruthless consolidation of publishing power in Ürümchi. While the main 
editorial line of local newspapers after the mid-1930s followed closely the direction 
set by the provincial government, the branch papers’ local news, literary offerings, 
editorials and advertisements continued to distinguish them from the flagship 
publication in Ürümchi, and from each other. As mentioned above, local content in 
Kashgar’s New Life changed only gradually after Sheng’s handpicked editor Lang 
Daoheng assumed official leadership of the newspaper. Lang, like most of the loyal 
retainers Sheng placed in charge of the Gazette’s various branches, could not read 
Uyghur, a fact which would have limited the Ürümchi government’s direct control 
over Uyghur-language branch papers’ day-to-day operations.
 Advertisements, while seemingly the most ephemeral of the newspapers’ 
locally distinctive forms of content, provide some of the most useful indicators of 
the papers’ geographic and social penetration. The effort and expense required to 
place an advertisement in any medium implies an assumption that enough potentially 
interested parties will encounter the ad to justify its placement. While government 
notices would likely have been printed without charge in Xinjiang’s Republican-era 
papers, placing a notice or advertisement would have been relatively costly for most 
Xinjiang residents—and thus worthwhile only if the papers were actually distributed 
and read. A close look at advertisements and other privately placed notices, and a 
consideration of their intended audiences, can therefore help shed light on the 
readership of Xinjiang’s early Uyghur newspapers.
 Particularly frequent were notices for lost personal seals, the stamps without 
which no official business can be transacted in China. The notices usually specified 
that any documents stamped with the seals after their date of loss should be considered 
null and void, and sometimes requested assistance in finding the misplaced seals. 
Seal owners’ professional affiliations and locations were often listed, providing 
some indication of the newspapers’ social and geographical exposure. In the early 
1940s, the Aqsu Xinjiang Gazette carried notices of lost seals from prefectural 
residents like Rashid the Baker, Helim the Hospital Employee, Muhammad ʿAbd 
al-Ghafur the Driver, and Wensu County merchant Muhammad Niyaz.68 In a 1936 
issue of Kashgar’s New Life, Niyaz Haji Osman Haji Oghli, proprietor of an 
“education store” in the neighboring town of Yengisar, gave notice that his lost 
stamp was no longer valid.69 The ubiquity of announcements for lost stamps might 
be ascribed in part to a desire to disclaim responsibility for documents stamped with 

68 Muḥammad Niyāz, “I’lān.” Shing Jāng Giziti: Āqsu Näshri, 22 Mar. 1941: 4; Nāwāy 
Rāshid bin Āqshāl Qāsim Oghli, untitled advertisement, Shing Jāng Giziti: Āqsu Näshri, 5 
Apr. 1941: 4; Dokhturkhānä khiẕmätchisi Ḥälim, “I’lān.” Shingjāng Giziti: Āqsu Näshri, 14 
Nov. 1942; “I’lānlër.” Shing Jāng Giziti: Āqsu Näshri, 18 Jan. 1941: 4.
69 Niyāz Ḥāji ʿOsmān Ḥāji Oghli, “I’lān.” Yengi Ḥayāt, 11 May 1936: 4.



FREEMAN240

a purloined seal. Yet a pro forma legal motivation cannot satisfactorily explain why 
some such ads ran in multiple consecutive issues of the same newspaper, or why 
some advertisers, like Muhammad ʿAbd al-Ghafur the Driver, offered a reward to 
anyone who could return a lost stamp.70

 Members of other communities also sometimes gave notice of misplaced 
items in the Uyghur newspapers. In spring 1946, a traveler named Zong Fuguang 
checked into a Kashgar hotel carrying a bundle of books and documents wrapped in 
a sheet. A certain Mr. Liu in Ürümchi had entrusted him to deliver these items to an 
official named Shang in the city of Yarkend, but during Zong’s stay in the Kashgar 
hotel, the bundle disappeared. Advertising repeatedly in the Kashgar Xinjiang 
Gazette, Zong offered a hefty sum to anyone who could produce the missing items.71 
Less urgent notices included one in a 1941 issue of the Ili Xinjiang Gazette by an 
Uzbek gentleman named Burhan Ali, of Andijan neighborhood in Ghulja, who 
offered a reward to anyone who could find two stolen rugs. In the same issue of the 
Ili paper, a resident named Varaninkov promised to reward anyone who could 
provide information on his lost cow to the local Russian authorities.72

 Livestock always seemed to be wandering off, judging by the frequent notices 
in Xinjiang’s local newspapers, which often included physical descriptions of the 
misplaced horses and cows. In October 1937, the Ili Public Security Bureau’s #2 
Branch announced in the local Gazette that its office had spent several days caring 
for two lost horses, one black and one gray. Their owner was encouraged to come 
pick them up as soon as possible; if they remained unclaimed, they would be sold.73 
In a poignant 1936 notice in Kashgar’s New Life, ʿAbd al-Ghafur Akhund wrote that 
his thirteen-year-old son had disappeared on his way home from school earlier that 
month. ʿAbd al-Ghafur asked that “anyone in town or countryside who has heard 
anything” please report it to the Kashgar Education Office.74

 More prosaic were the advertisements for various products: tea or textbooks 
in Kashgar, beer or shoes in Ili.75 Some advertisers hoped to sell houses, while others 
sought to attract customers to restaurants. When a Russian resident of Ili advertised 

70 “I’lānlër.” Another typical notice offering a reward for a lost stamp is “I’lānlār.” Chuwächäk 
Shing Jāng Giziti, 12 Sep. 1943: 2.
71 Zong Fuguang, “Muhim I’lān.” Kunduluk Qäshqär Shingjāng Giziti, 12 Mar. 1946: 2. 
Reprinted 18 Mar.  1946: 2.
72 “I’lānlār.” Ili Shingjāng Giziti, 9 May 1941: 4.
73 “Māl yoqātghānlār diqqätigä.” Ili Shingjāng Giziti, 7 Oct. 1937: 1.
74 ʿAbd al-Ghafūr Ākhund, “I’lān.” Yengi Ḥayāt, 21 May 1936: 4.
75 A local teahouse offered two kinds of tea to Kashgar residents in “I’lān: yāxshi chāy 
iching.” Yengi Ḥayāt, 11 Feb. 1935: 2. Alphabet primers and other items were advertised in 
Mäṭbä’ä Mudiri Wurutnikuf [Vorotnikov], “I’lān.” Yengi Ḥayāt, 19 Dec. 1935: 4. An ad for 
the “New Asia” Beer Company appeared in Ili Shingjāng Giziti, 26 Sep. 1941: 4. Shoes as 
well as other goods were advertised in Denyujang Ching, “Bildurushlär.” Ili Shingjāng Giziti, 
25 Nov. 1942: 4.



UYGHUR NEWSPAPERS IN REPUBLICAN CHINA 241

a newly opened cafeteria (referred to by the Russian stolovaya), he took pains to note 
that the chef was a Muslim.76 Ads for training courses of various types—truck 
driving lessons in Aqsu, a military translation course in Ürümchi—were often 
repeated in multiple issues.77 In a September 1941 issue of the Ili Xinjang Gazette, 
two separate ads encouraged silk worm farmers to bring their cocoons in for sale.78

 The ads and notices reviewed above, and the numerous others in Xinjiang’s 
Republican-era newspapers, give a sense of the demographics and locations the 
newspapers were expected to reach. Ads and notices in the Ili, Aqsu and Kashgar 
papers were regularly placed by individuals from multiple counties in each of these 
prefectures, consistent with other evidence suggesting a widely distributed subscriber 
base for these periodicals. The advertisements also give some suggestion of the 
social and professional groups exposed to the newspapers: merchants, teachers, 
farmers and others.
 The numerous and varied advertisements and notices in Xinjiang’s Republican-
era newspapers suggest that the papers were expected to be widely distributed and 
read. Yet even after years of Soviet aid, accompanied by Sheng’s consecutive three-
year plans of modernization and industrialization, Xinjiang’s transportation and 
communications infrastructure remained underdeveloped into the 1940s, and literacy 
among adults was far from universal. In a culture that had for centuries centered 
around oral and manuscript literature, the habit of newspaper subscription had only 
just begun to form. How did the region’s Uyghur newspapers successfully navigate 
this challenging terrain, and lay the groundwork for Uyghur mass culture in Xinjiang?

5. Subscribers, Readers and Listeners

When the Xinjiang Gazette began its province-wide expansion in the 1930s, roads 
and postal service remained rudimentary in many parts of Xinjiang, and acquiring a 
newspaper might mean a two-hour cart ride to the nearest large town. Newspapers 
were expensive, and in most locales only a small minority of individuals took out 
subscriptions, with many newspaper copies going to schools and various other 

76 A typical house ad was ʿAbdallāh, “Ilānlār.” Ili Shingjāng Giziti, 18 June 1941: 4; this ad 
was reprinted the following two days. The “stolovaya” ad is Pāltoski, “Bildurush.” Ili 

Shingjāng Giziti, 22 June 1941: 4; also Pāltoski, “Bildurush.” Ili Shingjāng Giziti, 24 June 
1941: 4.
77 The truck driving training course ads include “I’lān.” Shing Jāng Giziti: Āqsu Näshri, 29 
Mar. 1941: 4; “I’lān.” Shing Jāng Giziti: Āqsu Näshri, 5 April 1941: 4. The military translation 
course, to be held in Ürümchi, was advertised in the Ili newspaper: “Bildurush.” Kunduluk Ili 
Shingjāng Giziti, 18 Jun. 1941: 4, with the notice reprinted the next few issues.
78 Ili Tusān Gunsi Kāturi, “Bildurush”; Ismā’il Äliwānof, “Yifäk quruti bāqqā dihqānlirimiz 
diqqätige.” Ili Shingjāng Giziti, 26 Sep. 1941: 4.



FREEMAN242

institutional subscribers. In many smaller towns and villages, literacy rates remained 
low, especially among people past school age. Despite these inauspicious 
circumstances, subscription rates for Uyghur-language newspapers grew rapidly, 
and their influence in Uyghur society likely exceeded what even their peak circulation 
numbers would suggest.
 Traditional reading practices in Uyghur communities, which often involved a 
significant oral and communal element,79 may have provided a model for the way in 
which some citizens encountered the newspapers. State officials encouraged imams 
to read the papers to their congregations, and school administrators urged teachers to 
use them in their classrooms.80 Newly literate children, having used newspapers as 
curricular material at school, sometimes read them aloud to their parents at home. 
Store owners kept newspapers in their shops for customers to peruse, and in the 
bazaars, neighborhoods and villages, literate people would read or summarize the 
paper to those unable to read.81 The ranks of the literate grew rapidly, especially 
among the younger generation, as Sheng’s Soviet-style education policies led to the 
exponential growth of Xinjiang’s school system, as well as literacy classes for 
children and adults in towns and villages across the province.82

 Among a population with limited prior exposure to periodical literature, 
popularizing the purchase and reading of newspapers would require a certain amount 
of exhortation. In some cases, this took the form of simple salesmanship. In late 
1935, for example, a salesman was dispatched far and wide to peddle subscriptions 
to the fledgling Xinjiang Uyghur Gazette (precursor of the Xinjiang Gazette), and a 
year later the Gazette reported fielding subscription requests from all across the 

79 For a detailed study of reading practices in Xinjiang before the era of mass print, see R. 
Thum, The Sacred Routes of Uyghur History (Cambridge, MA: Harvard University Press, 
2014): 114–22, and passim.
80 In 1936, one high-ranking Kashgar official proposed that in order to increase exposure to 
newspaper content among school pupils and mosque-goers, teachers and imams lacking funds 
for newspaper subscriptions could receive financial assistance from waqf endowments. Mishu 
Chu Jāng Niẓām al-Dīn, “Gizitlär kop tārālsä idi.” Yengi Ḥayāt, 10 Feb. 1936: 1–2. A school 
principal in Yengisar announced the same year that he had signed up all of his school’s 
teachers for newspaper subscriptions. Yengiḥiṣār mäktäb mudiri Ẕākirjān Ibrāhim Zāde 
Ṭurfāni, “Gizitälär häqindä bir otinish.” Yengi Ḥayāt, 13 Feb. 1936: 3.
81 Mishu Chu Jāng Niẓām al-Dīn, “Gizitlär köp tārālsä idi”; Ẕākirjān Ibrāhim Zāde Ṭurfāni, 
“Gizitälär häqindä bir otinish”; ʿAbdullā Dāmollā Muḥammad Ḥāji, Jahān’girlik: 30–48; 
Roziev, Uyghur ziminida: 56–7; Rozi, “Qisqichä äslimä”: 353; interview (July 2014) with a 
man who grew up in Ghulja in the 1930s and 1940s.
82 Xinjiang’s contemporary newspapers abound with announcements and descriptions of 
literacy classes in nearly every corner of the province, as well as pieces extolling the benefits 
of reading. Ruzi Mömini of Abad (Awat) County in Aqsu reported in 1940 that a woman came 
to him in a dream and inspired him to attend a literacy class, after which he could “read and 
understand any kind of newspaper or journal.” Rūzī Mömini, “Oqub sāwādliq boldum.” Shing 
Jāng Giziti: Āqsu Näshri, 7 Sep. 1940: 4.



UYGHUR NEWSPAPERS IN REPUBLICAN CHINA 243

province. Even then, the newspaper continued busily sending out sample copies to 
attract subscribers. A 1936 issue of the paper concluded with an ad inquiring, 
“Brother, have you become a subscriber to Xinjiang Uyghur Gazette?”83

 Some individual subscribers to Xinjiang’s newspapers were signed up during 
intensive subscription campaigns, often orchestrated by various branches of the 
Uyghur Enlightenment Association. In 1940, on a single autumn day in Aqsu’s Awat 
County, the local Enlightenment Association successfully urged over a hundred 
people to subscribe to the provincial Xinjiang Gazette, the Aqsu Gazette, and other 
Gazette branches elsewhere in the province. In the first half of 1944, the Enlightenment 
Association of Kashgar’s Märkit County gathered a dozen new subscribers for the 
provincial Xinjiang Gazette as well as twenty-one new subscribers for the Gazette’s 
Kashgar edition. By March 1946, the Kashgar Xinjiang Gazette reported that the 
Enlightenment Association of Kashgar Prefecture had garnered for the newspaper 
more than a thousand subscribers.84 The degree of coercion in these subscription 
drives likely varied, but given the omnipresent literacy campaigns and new schools, 
as well as the relative paucity of available printed matter, the newspapers thus 
distributed likely found an audience.
 This is particularly so given the substantial cost of newspaper subscriptions at 
a time when Xinjiang’s Uyghur population was struggling economically and inflation 
was rampant. Scholars note the difficulty of determining distribution and readership 
of the Soviet press in its earliest years, given that newspapers were largely free of 
charge, with print runs determined primarily by their publishers’ bureaucratic pull 
and ideological aims.85 Xinjiang’s newspapers, on the other hand, charged for 
subscriptions from their earliest days, and actively sought individual subscribers. 
Furthermore, contemporary sources make it clear that these subscribers were not 
mere notches in the newspapers’ bureaucratic belts; they were crucial for the papers’ 
survival in a nascent publishing industry that remained at least partially demand-
based. Repeated requests for the payment of overdue subscription fees can be found 
in the pages of nearly all of Xinjiang’s Republican-era newspapers, with particularly 
plangent appeals in Kashgar’s New Life. In April 1935, the editors of this perpetually 
cash-strapped newspaper implored 400 delinquent subscribers to send in their 
overdue fees, “given that our newspaper readers are not feeble impoverished folks.” 
After further reminders, the New Life office was by mid-1936 reduced to dispatching 
its employees to personally collect late subscription fees. By early 1937, the 

83 “Weiwen Xinjiang ribao chuban qishi.” Xinjiang ribao, 25 December 1935: 1; “Bildurush.” 
Shing Jāng Uyghur Giziti, #24 (50) May 1936: 4; Shing Jāng Uyghur Giziti, 7 Dec. 1936: 4.
84 Sābit Känjiyof, “Täshwiq nätijäsi.” Shing Jāng Giziti: Āqsu Näshri, 16 Nov. 1940: 4; 
Semet Semeri, “6 āyliq täshwiq yäküni.” Qeshqer Shingjang Giziti, 24 July 1944: 3; 
“Gäzitämizning kunduluk bolup chiqishi ḥäqqidä soz.” Kunduluk Qäshqär Shingjāng Giziti, 
10 Mar 1946: 1.
85 Kenez, Birth of the Propaganda State: 224–5.



FREEMAN244

newspaper began threatening that subscribers’ overdue fees would be collected by 
their local magistrates.86

 In addition to the many subscriptions purchased by individuals, “collective 
subscriptions” to Xinjiang’s papers were often taken out by schools, government 
offices and other organizations, a practice also widespread among Soviet 
newspapers.87 The Khotan Xinjiang Gazette sold many of its copies to state 
institutions and quasi-state organizations throughout the Khotan region: county 
governments, Uyghur Enlightenment Associations, farmers’ unions.88 In many parts 
of the province, the local and provincial newspapers could be found in reading 
rooms, though not all of these were well trafficked. One reading room in Kashgar 
City attracted only twenty-five or thirty visitors a day after it opened in 1934, a fact 
its administrators attributed to “our people having grown up under the oppression of 
the [pre-Sheng] dictatorial regime.” The room’s administrators felt obliged the 
following year to reassure potential visitors that their names would not be turned 
over to any outside party.89 A decade later, a reading room in Kashgar’s Märkit 
County reported only 789 visitors in the first half of 1944, at a time when the Kashgar 
Gazette had enjoyed some success in signing up new subscribers in the same county. 
In Aqsu’s Wensu County, the Uyghur Enlightenment Association’s reading room 
noted in 1942 that many young visitors seemed to be drawn primarily by the reading 
room’s billiards table.90

 While the precise extent of their readership may remain unclear, it is likely 
that Uyghur newspapers substantially influenced communal self-perception in 
Republican Xinjiang, far more lastingly than they influenced public opinion with the 
ideological campaigns—anti-imperialism, the Six Great policies—that were their 
more explicit fare. In the 1930s and 1940s, when hometown identities and loyalties 
often prevailed over any broader sense of community or nationality in Xinjiang, the 
province-wide circulation of newspapers written in a common vernacular, and often 
identified specifically as Uyghur on the masthead, would have helped familiarize 

86 Yengi Ḥayāt Idāräsi, “Bildurush.” Yengi Ḥayāt, 12 Apr. 1935: 2; Yengi Ḥayāt Idāräsi, 
“ʿOmūm gezitä oqughuchilirimizghä i’lān.” Yengi Ḥayāt, 13 Jan. 1936: 2; Idārä, “Yengi 
Ḥayātghe mushtiri olghān muḥtäräm burādärlirimizghä…” Yengi Ḥayāt, 18 May 1936: 4; 
Kāshghär gizitä Yengi Ḥayāt, “ʿOmūm gizitä oqughuchilirigä muhim bildurush!” Yengi 
Ḥayāt, 25 Jan. 1937: 4.
87 On subscription drives and collective subscriptions for Soviet newspapers, see Lenoe, 
“NEP Newspapers”: 622–5.
88 Näshriyāt Bölümi, Untitled, Khotän Shingjāng Giziti, 12 Jan. 1942: 4.
89 M. Tursun, “Qirā’ät khānä idāräsidin mä’lumāt.” Yengi Ḥayāt, 4 Jul. 1935: 2. A few months 
later, the reading room administrators found it necessary to once again reassure potential 
visitors of their benign intentions: T. R., “Qirā’ätkhānädin (I’lān).” Yengi Ḥayāt, 21 Nov. 
1935: 3.
90 Semet Semeri, “6 āyliq täshwiq yäküni”; “Qirā’ät khānä yolghā qoyuldi.” Shingjāng 
Giziti: Āqsu Näshri, 23 May 1942: 4.



UYGHUR NEWSPAPERS IN REPUBLICAN CHINA 245

Turkic-speaking Muslims across the province with the idea of a Uyghur community 
transcending individual oases.
 Uyghur publishers and journalists understood this larger community as their 
potential readership, and worked to stimulate the province-wide circulation of 
periodicals. As early as 1935, New Life in Kashgar was encouraging its readers to 
subscribe to Ürümchi’s New Xinjiang (an earlier incarnation of the Xinjiang Gazette) 
and Chöchäk’s Our Voice.91 The October 1940 subscription drive carried out by the 
Enlightenment Association of Awat County in Aqsu garnered as many subscribers 
for the Kashgar paper as for the Aqsu branch, as well as a couple subscribers for the 
Ili newspaper and a much larger number for the provincial Gazette.92 In 1942, 
perhaps an eighth of the Ili Xinjiang Gazette’s Uyghur-language copies (and more 
than two-thirds of its Kazakh-language copies) were sent to subscribers and 
distributors beyond the city of Ghulja, where it was printed.93 These far-flung 
subscriber bases proved vexing for many a newspaper accountant, perpetually 
obliged to remind distant subscribers of overdue fees.94 Still, their efforts were not in 
vain, as the ever-widening circulation of newspapers began to draw the province’s 
far-flung oases into a shared community of print. In April 1936, New Life printed a 
poem from an admirer in Ghulja, 800 miles to the north: “The press founded in 
Kashgar / Scatters light to the people’s hearts.” The following year the paper printed 
a panegyric from a well-wisher in Altay, the most distant city in the province: “New 
Life is our broad spiritual orchard / Let it flower and live with honor.”95

6. Coda: Polyphony, 1944–9

In 1942, after eight years running Xinjiang as a Soviet satellite, Sheng Shicai thought 
he saw his chance to break free of Stalin’s embrace. As the Soviet Union reeled from 
the German invasion, Sheng expelled Soviet advisors and agents from the province, 
with Soviet army units finally departing in 1943.96 At the same time, Sheng 
imprisoned and in some cases executed perceived Soviet sympathizers among 

91 Kashghār Yengi Ḥayāt Idaräsi, “ʿOmūmi wäṭändāshlirimiz diqqätlirighä.” Yengi Ḥayāt, 20 
May 1935: 1. New Life continued in later issues to encourage readers to subscribe to New 
Xinjiang, providing detailed info on fees and vouching for the paper’s high quality. 
“Bildurush.” Yengi Ḥayāt, 10 Jan. 1936: 4.
92 S̲ābit Känjiyof, “Täshwiq nätijäsi.”
93 Yili Hasake zizhizhou zhi, 865.
94 “Idārämizdä mäjlis.” Shingjāng Giziti: Āqsu Näshri, 23 May 1942: 4.
95 Ghuljä ʿĀjiz, “Kāshghär mäṭbä’äsighä Ghuljädin.” Yengi Ḥayāt, 1 April 1935: 2; Nūr al-
Dīn ʿAbd al-Akhlāqi, “Āltāy āltun tāghliridin sālām.” Yengi Ḥayāt, 27 Feb. 1936: 1–2.
96 For a summary of Xinjiang politics in this period, see J. Millward, Eurasian Crossroads: 

A History of Xinjiang (New York: Columbia University Press, 2007): 210–30.



FREEMAN246

Xinjiang’s native population. The bloodletting was especially ferocious within the 
government and its publishing organs, with the initial generation of Uyghur Xinjiang 
Gazette editors largely wiped out in a series of purges ending only in 1944.97

 To fill the bureaucratic void created by his purges and to reassert Chinese 
sovereignty over Xinjiang, Sheng invited Guomindang (Chinese Nationalist Party) 
agents and troops into the province beginning in mid-1942. Before long, Guomindang 
offices had been set up in Ürümchi and throughout Xinjiang, and Guomindang 
officials involved themselves in everything from local theater to newspaper 
publishing.98 Guomindang loyalists were placed in charge of the Xinjiang Gazette’s 
head office, and remaining Uyghur journalists and editors with perceived Soviet 
leanings were replaced by others considered more congenial to Guomindang 
ideology and policy.99 The pro-Soviet propaganda in Xinjiang’s Uyghur-language 
periodicals was soon replaced by equally strident Guomindang propaganda, and 
articles on Gorky gave way to quotations from Confucius.100 While the content had 
changed, Xinjiang’s print media was still speaking in one voice; but dissent was in 
the air.
 In winter 1944, northern Xinjiang exploded in rebellion.101 Erratic and heavy-
handed policies from Ürümchi and Beijing had led to widespread disaffection among 
the area’s Turkic Muslims, both Uyghurs and Kazakhs, a state of affairs which did 
not escape the notice of Soviet authorities. Still smarting from Sheng’s desertion, the 
Soviets were eager to obtain renewed access to northern Xinjiang’s mineral riches, 
and in the festering discontent they saw an opening. By summer 1944, would-be 
rebels were crossing from Chöchäk into Soviet Kazakhstan, where they set up an 
underground revolutionary organization with assistance from a Soviet agent who 
introduced himself as ʿAbdulla Ramazanov—better known to history as Meshür 

97 In 1942 alone, Märup Sä’idi, Ayup Mänsuri, and Khelil Sattari, Xinjiang Gazette editors 
who had begun their careers at Ili River Newspaper, were executed in Sheng’s prisons. Uyghur 
ädäbiyati tarikhi 3: 369–413 includes biographies of these and other writers who fell victim 
to the terror.
98 Quṭb al-Dīn Ḥāmid, “Ārtistlärgä mukāfāt birildi.” Khotän Shingjāng Giziti, 2 Oct. 1945: 3; 
A. Reḥimof, “Qārghiliqta mukhbirlär gruppāsi uyushturuldi.” Khotän Shingjāng Giziti, 8 Jan. 
1945: 3.
99 For a sense of Xinjiang Gazette office politics under Guomindang rule, see Z. Zhang, Zai 
lishi de jiafeng zhong: yi Zhang Zhizhong xiansheng (Chongqing: Chongqing chubanshe, 
1986); F. Li, “Guomindang tongzhi shiqi de ‘Xinjiang ribao’.” Xinjiang wenshi ziliao xuanji 
2: 74–91.
100 “Māksim Gorkī,” published in Kunduluk Ili Shingjāng Giziti, 17 Jun. 1941: 3, was a typical 
cultural offering from Sheng’s socialist period. During the Guomindang ascendancy that 
followed, Confucius was ubiquitous in provincial newspapers; e.g., the quotation gracing the 
masthead of Chuwächäk Shingjāng Giziti, 12 Sept. 1943.
101 A detailed account of these events can be found in L. Benson, The Ili Rebellion: The 

Moslem Challenge to Chinese Authority in Xinjiang, 1944–1949 (Armonk, NY: M. E. Sharpe, 
1990).



UYGHUR NEWSPAPERS IN REPUBLICAN CHINA 247

Roziev, erstwhile advisor to Sheng Shicai and co-founder of the Xinjiang Gazette.102 
The well-armed uprising began in the town of Nilqa in October 1944, and the next 
month claimed the city of Ghulja, economic and cultural hub of the Ili region. In 
November, a new government was proclaimed: the Eastern Turkistan Republic 
(ETR), a name that echoed the separatist state that briefly ruled Kashgar in 1933–4. 
The new ETR, with Soviet military support, expanded rapidly, and by the time a 
ceasefire was signed with the Guomindang in Ürümchi in September 1945, the 
ETR’s territory encompassed the districts of Ili, Tarbaghatay (centered around 
Chöchäk) and Altay.
 The ETR leadership was dominated by intellectuals and writers, many of 
whom took a strong interest in journalism. One of the new republic’s first acts was 
the establishment of an official newspaper in Ghulja, where the ETR government 
was based. Liberated Eastern Turkistan (Āzād Sharqi Turkistān) was printed on the 
former Ili Xinjiang Gazette press in no less than six languages: Uyghur, Kazakh, 
Mongol, Chinese, Sibe and Russian.103 As the rest of northern Xinjiang fell to ETR 
troops, the other newspapers of the north were reborn as ETR organs: the Altay 

Xinjiang Gazette became Free Altay (Erikti Altay), and the Chöchäk Xinjiang 
Gazette was replaced with The People’s Voice (Khälq Awazi), whose name echoed 
the earlier Chöchäk paper Our Voice.104 Smaller papers sprang up in the other 
counties of the ETR, including some which had never before had local newspapers.105 
The ETR state and its quasi-governmental organizations directly administered most 
publishing organs, and the republic’s proliferating periodicals hewed faithfully to 
state policy.106

 Meanwhile, press adherence to state directives was slackening in the 
Guomindang-controlled seven districts of southern and eastern Xinjiang. In 1945, 
with the ETR army at the gates of Ürümchi, Chinese sovereignty over the province 
had stood in jeopardy once again. The crisis precipitated a change in leadership, as 
Chiang Kai-shek loyalist Wu Zhongxin, in charge of Xinjiang since Sheng’s 
departure, was replaced with Zhang Zhizhong, a left-leaning Guomindang general 
with a track record of successful negotiations with the Communist Party. Zhang 
swiftly opened negotiations with the ETR and its Soviet patrons, and by 1946 had 
successfully turned a cold truce into a warm honeymoon. ETR and Guomindang 
representatives were brought together in a unity government based in Ürümchi, and 

102 Shinjang üch wilayät inqilabi tarikhini yezish-tährirläsh komiteti, Shinjang üch wilayät 
inqilabigha da’ir chong ishlar khatirisi (Ürümchi: Shinjang khälq näshriyati, 1995): 15–6.
103 Zerdin, “Ilida gezitning barliqqa kelishi.”
104 Äsqiri, “Azadliqtin ilgiri”: 154–5; Taxibayefu, “Tacheng diqu”: 279–80.
105 S. ʿÖmäri, “Näshriyāt ishliri kengäymäkdä.” Inqilabi Sharqi Turkistān, 7 Apr. 1947: 3.
106 For an analysis of national ideology as expressed in ETR publications, see O. Klimeš, 
Struggle by the Pen: The Uyghur Discourse of Nation and National Interest (Leiden: Brill, 
2015): 233–47.



FREEMAN248

a detailed peace agreement was hammered out.
 A key tenet of the peace agreement was freedom of speech and of the press—a 
stipulation which Zhang seems to have done his best to honor. Within months of the 
peace accord’s ratification, independent newspapers sprang up across Guomindang-
ruled Xinjiang. In Kashgar, the local branch of the Xinjiang Gazette was temporarily 
replaced by a newspaper called Consciousness (Ang),107 while a new publication 
called Teacher (Mu’ällim) began publication in the same city. In Ürümchi, a thrice-
weekly periodical called Freedom (Ärk) emerged as a mouthpiece for pan-Turkist 
Guomindang allies. Across the south of the province, independent Uyghur-language 
newspapers were established in counties with little or no history of newspaper 
printing: Voice of Unity in Bügür, Nightingale of the Meadow in Toqsun, Taklamakan 
in Lopnur and numerous others.108

 Meanwhile, a disjunct emerged between the Chinese section and the Uyghur-
Kazakh section of the Xinjiang Gazette head office in Ürümchi. After the ETR-
Guomindang peace treaty was signed, the Uyghur and Kazakh editions of the Gazette 
took an openly pro-ETR stance, and called for fuller implementation of the treaty’s 
terms. As an ETR journalist put it, “Xinjiang Gazette in Ürümchi, which had been 
singing to the tune of the dictatorial government, began to speak also of the people’s 
interest.”109 At the same time, the Gazette’s Chinese edition maintained an editorial 
policy of support for the Guomindang authorities. With tensions rising, General 
Zhang agreed to the Ili government’s request to split the Daily in two. The Uyghur 
and Kazakh sections were reorganized as a separate bureau and placed under ETR 
supervision, while the Chinese section remained under the purview of the 
Guomindang government in Ürümchi.110

 By 1946, then, the Xinjiang Gazette had lost its monopoly on Uyghur-language 
journalism in the province; and for the first time since Sheng had centralized 
Xinjiang’s newspapers in the mid-1930s, competing views on politics and society 
could be encountered in Xinjiang’s press. As the balance of power in the province 
shifted continually over the next few years, Xinjiang’s print media was repeatedly 
reorganized and reoriented, a complex process which merits separate treatment. In 
late 1949, the Chinese Communist Party (CCP) displaced the Guomindang from the 

107 It is possible that reports of a much earlier Kashgar newspaper called Ang (see above), for 
whose reported 1918 publication no evidence has come to light, were inspired in part by this 
1946 newspaper.
108 ʿÖmäri, “Näshriyāt ishliri kengäymäkdä.” For an account of Kashgar’s Teacher newspaper, 
see M. Noruz, “Bitim mäzgilidiki ‘Mu’ällim’ Geziti.” Shinjang tarikh materiyalliri 32: 182–
5.
109 ʿÖmäri, “Näshriyāt ishliri kengäymäkdä.”
110 Li, “Guomindang tongzhi”: 85–6; Xinjiang Weiwu’er zizhigu, Baoye zhi: 57, 60; I. Äsqiri, 
“‘Shinjang geziti’ toghrisida qisqichä äslimä.” Shinjang tarikh materiyalliri 26 (1989): 208–
9; Shinjang üch wilayät ingilabi, Shinjang üch wilayät: 241.



UYGHUR NEWSPAPERS IN REPUBLICAN CHINA 249

province, and by the following year had reasserted Chinese sovereignty over the 
ETR’s territory. Soon after the CCP’s assumption of power in Xinjiang, the Party 
reestablished unified control over the province’s Uyghur-language media, and was 
able to swiftly propagate its ideology and edicts among the Uyghur population—a 
capability that was crucial to establishing the emerging party-state’s authority and 
legitimacy in a community with no previous Party presence. At the dawn of CCP 
rule in Xinjiang, then, Uyghur publishing infrastructure stood prepared to deliver the 
new government’s message to every corner of the province. Two decades of Uyghur 
publishing, with all its complexities and reversals, had given rise to a mature Uyghur-
language print culture in Xinjiang.
 This chapter has explored the institutional development and popular reception 
of Uyghur publishing—with newspaper publishing at its core—in those two decades. 
Further research is merited to extend the analysis further, and to examine the 
influence of native-language print culture on Uyghur public opinion and identity in 
the 1930s and 1940s. The wide circulation of newspapers in a language identified 
and understood as Uyghur, based on the vernacular of Xinjiang’s Turkic 
agriculturalists, was arguably one of the prime forces reifying the Uyghur national 
category officially introduced by the Ürümchi government in 1935. The newspapers 
helped lend tangibility and popular resonance to a category which had initially been 

Figure 9. 2. Xinjiang Gazette Print Shop
Source: Qingbai huakan 清白畫刊 7 (Ürümchi: Qingbai huakan she, Aug. 1946), n. p.



FREEMAN250

articulated by a relatively small group of intellectuals and officials. The language 
used in the newspapers, increasingly standardized over the course of the 1940s, 
brought the construct of linguists and literati into the everyday. The Uyghur language 
was quotidian, and it was useful: for news, for commerce, for exhortation.
 Continued study of the early Uyghur periodical press promise yield insight 
into the connections between print culture and nation building under authoritarian 
political systems. And further exploration of Xinjiang’s early periodicals will 
continue to enrich our understanding of modern Uyghur history in important ways. 
While the study of broad trends and major events in 20th-century Xinjiang has 
advanced considerably in recent years, Much remains to be understood about the 
day-to-day realities underlying those trends and events. Newspapers, often called the 
second hand of history, can help open up for us these vistas of the everyday.


